طراحی دکوراسیون داخلی و نمای خارجی

اهواز ویری , آموزش ویری در اهواز , وی ری , vray اهواز, ahvaz-vray , 3ds max، تریدی مکس، آموزش حرفه ای وی ری و تری دی مکس، آموزش ویری اهواز، آموزش تریدی مکس در اهواز، آموزش حرفه ای ویری در اهواز ، آموزش 3dmax ، اموزش تریدی مکس

طراحی دکوراسیون داخلی و نمای خارجی

اهواز ویری , آموزش ویری در اهواز , وی ری , vray اهواز, ahvaz-vray , 3ds max، تریدی مکس، آموزش حرفه ای وی ری و تری دی مکس، آموزش ویری اهواز، آموزش تریدی مکس در اهواز، آموزش حرفه ای ویری در اهواز ، آموزش 3dmax ، اموزش تریدی مکس

چطور پروژه خود را به صورت واقعی شبیه سازی کنیم؟

شبیه سازی واقعی همیشه چالش خیلی مهمی برای هنرمندان عرصه گرافیک کامپیوتری و کاربران برنامه های سه بعدی بوده و هست، اینکه کسی بتواند کار خود را به صورت رئال خروجی بگیرد بسیار مسئله مهمی است، در واقع ارزش هر کاری برای "عموم" نه حول مدل سازی قوی مشخص می شود، نه نورپردازی به تنهایی نه متریال سازی حرفه ای و نه هیچکدام، این خروجی نهایی هست که ارزش کار شما  را تایین می کند. و شما باید بتوانید که همیشه کار خود را به صورت رئال خروجی بدهید تا ارزش کاری خود را  بالا نگه دارید، که مخاطبتان مجذوب گرافیک و کیفیت تصویر شبیه سازی شده بشود. اما برای بدست آوردن تصاویر واقعی چه اصولی را باید رعایت کنید؟


سطح آموزش:متوسط


صحنه را به صورت یک صحنه واقعی مرتب کنید


سعی کنیم تا جایی که امکان دارد چیدمان صحنه تریدی را آن طور که در محیط واقعی هست انجام دهید، یعنی هم به قسمتی که قرار است شبیه سازی شود و هم قسمت های دیگر که نقش محیط را در قبال قسمت اصلی دارند توجه کنید، در صورتی که فقط به قسمت مورد نظر برای شبیه سازی توجه کنید و محیط را به صورت استدیو رندر با نور های مختلف و سلیقه ای یا با استدیو HDRI بوجود بیاورید مسلما نتیجه آن طور که باید رئال بشود نمی شود.



مهمترین بخش "نور پردازی اصولی"


نورپردازی اصولی مهمترین بخش یک شبیه سازی عکس گرایانه است، هرچند که سخت ترین بخش نیست اما نیازمند تنظیم دقیق است، مهمترین رسالت نورپردازی بوجود آوردن اجسام است. در واقع اگر نوری نباشد جسمی دیده نمی شود! سعی کنید در نورپردازی ها حد سایه و نور را "مشخص" نشان دهید. در جایی که لازم است نور آفتاب قرار بگیرد هرگز آن را تغییر ندهید، از منافذ و پنجره هایی که نور آفتاب امکان ورود مستقیم را ندارد از Sky Portals استفاده کنید. سعی کنید تا حد امکان شدت نور Vray Sun را تغییر ندهید، ویری یک موتور رندر فیزیکال است که طبق پارامترهای حقیقی، شبیه سازی شده است. اگر صحنه شما نیازمند نورهای رنگی است استفاده کنید اما نه از ابتدا، پله پله نورهای خود را تنظیم کنید تا کاملا متوجه تاثیرات آن بشوید.



متریال (شیدر) اصل و اساس هر آبجکتی :


تنظیم دقیق متریال کار ساده ای نیست و نیازمند دو چیز است، یک شناخت و درک ماده در محیط حقیقی. یعنی اگر بخواهید متریال چرم را درست کنید حتما سعی کنید اصل و اساس این ماده را در حقیقت درک کنید این که چطور نور و محیط را بازتاب می دهد، شدت بازتاب آن چقدر است، صاف بازتاب می دهد یا مات و یا شکسته، نقطه نقطه و یا غیر منظم، هم صاف هم مات، نور را از خود عبور می دهد یا نه، رنگ اصلی آن بدون بازتاب چه رنگ است، در زوایای مختلف چطور محیط را بازتاب می کند و کدام قسمت های آن دارای برجستگی می باشد و ... درک این موضوعات به شما کمک می کنند که شیدر واقعی تری خلق کنید. دو تجربه، بدیهی است که تجربه امر بسیار مهمی در این زمینه است اینکه درک کرده باشیم پارامترها چگونه کار می کنند و چه رفتاری در قبال نور و محیط دارند سرعت شما را در کار بیشتر می کند. هرچه بیشتر کار و تمرین کنید تجربه بیشتری عابد شما خواهد شد. از اطلاعات با تجربه ها هم غافل نشود. باز هم همیشه سعی کنید پارامترها را یکی یکی تنظیم و تست کنید و از متریال ساده به متریالی با پارامترهای تنظیم شده زیاد برسید، ممکن است در اول کار نیاز شما برطرف شود و نیازی به ادامه نداشته باشید.از تکسچرهای قوی و مناسب استفاده کنید، نقش تکسچر پررنگ ترین نقش در متریال است. فراموش نکنید در وهله اول نور را تنظیم کنید که متریال تابع نور است!

در تصویر زیر هر دو طرف یک مدل و دارای یک متریال هستند، متریال شیشه اما دلیل این همه تفاوت نورپردازی و نحوه چیدمان محیط است.




تا می توانید از مدل های آماده استفاده کنید:


مدلسازی، بسیار بسیار زمینه مهمی هم برای کاربران گرافیک کامپیوتری و هم معماری است. همینطور که تخصص اصلی من مدل سازی و اسکالپتینگ  است. اما در وسط گود این مقاله جایی ندارد. سعی کنید بجای وقت گذاشتن و تمرکز کردن بر مقوله مدل سازی، به موضوعات اصلی توجه کنید و عموما از مدل های آماده استفاده کنید تا انرژی و وقت خود را اصراف نکنید.



حتما پست پروداکشن را انجام دهید:


پست پروداکشن بسیار موضوع مهمی است اما ضروری نیست، پست پروداکشن حرفه ای می تواند نمای یک کار ساده و غیر جذاب را به یک خروجی منحصر به فرد و حرفه ای تبدیل کند مشروط بر اینکه قواعد آن را بلد باشید. کنتراست تصاویر را بیشتر کنید، جهت بیشتر واقعی کردن تصویر مقدار Saturation آن را کمتر کنید، خروجی را حتما با المنت های اساسی وی ری بگیرید. از Specular و  Reflcetion گرفته تا VrayRawShadow در واقع بیشتر گزینه های المنت وی ری اساسی و لازم هستن و هرکدام کار خود را انجام می دهد.کار را بدون پست پروداکشن رها نکنید. حتی اگر شده یه تنظیم رنگ ساده که بدون المنت ها هم امکان پذیر هست.



مرحله به مرحله عمل کنید:


اینکه صبر و حوصله باید اصلی ترین گزینه حاکم بر وجود کاربر باشد حرف گزافه ای نیست، مرحله به مرحله عمل کردن بنیادی ترین کار این مقاله است. صبر و حوصله داشته باشید و مرتبا تست رندر بگیرید، تست رندر کمک می کند تا اشتباهات را زودتر و راحت تر متوجه شوید، سعی کنید پس از هر تغییر تست رندر بگیرید. اگر بعد از چند تغییر پیاپی یک تست رندر بگیرید ممکن است منشا عیب و نقص کار را در صورت وجود، به راحتی و دقیق تشخیص ندهید و حتی ممکن است برای جبران این کار چند مرحله به عقب برگردید و دوباره امتحان کنید که این کار واقعا مضر و اذیت کننده است.



به موارد غیر اصلی فکر نکنید :


این که چه تنظیماتی استفاده کنید تا مدت زمان شبیه سازی چقدر بشود امر مهمی است اما نباید بافکر کردن به این امر، مسئله اصلی تحت الشعاع یک امر فرعی قرار بگیرد، خب مثلا تایم رندر دو روز طول بکشد! نتیجه مهم است، بیشتر به فکر نتیجه باشید، البته تمام تنظیم کیفیت را روی رندر نهایی متمرکز کنید که رندر شما نویز نگیرد و پیکسل پیکسل  نشود و درکل انتظار نداشته باشید "یه شبه" سطح کارتان متحول شود، تمرین، تلاش، آموزش های لازم را ضمیمه پیشرفت خود کنید. تاکید می کنم آموزش های لازم!  آموزش های لازم را در صورتی که خودتان اطلاع ندارید چه آموزش هایی می تواند برای شما مفید یا مضر باشد اقدام به جمع آوری آموزش نکنید حتما از یک کارشناس کمک بگیرید. امیدوارم که موفق باشید. (کپی از مقاله با ذکر مرجع لطفا)


وبلاگ Ahvaz-vray.blogsky.com

نوشته شده توسط سروش ارجمندی